Silniki Diesla wzięły swoją nazwę od nazwiska konstruktora. Ich konstruktorem był niejaki Rudolf Diesel, który z narażeniem życia testował swój prototyp, a ów eksplodował od autora w bardzo niewielkiej odległości. Rudolf Diesel o mało wtedy nie zginął. Współcześnie silniki Diesla napędzają ciężarówki, spalinowe lokomotywy, czołgi, wykorzystywane są w kolejnictwie, transporcie drogowym itp. Silniki Diesla posiadają filtry cząstek stałych - dzięki temu spaliny są możliwe do oddychania - są ekologicznie czyste. Silniki takie są bardziej trwałe niż benzynowe, jednak ich zakup jest o wiele droższy, także użytkowanie zbliża się ku temu, że niedługo będzie tak drogie, jak jeżdżenie pojazdami zasilanymi benzyną. Postęp, jaki pojawił się w silnikach Diesla przejawia się w tym, że musiano opracować bardziej precyzyjne urządzenia wtryskowe, ponieważ paliwo jest gęstsze niż benzyna i powoduje trudniejszy rozruch zimnego silnika. Wprowadzono nowoczesne silniki Comman Rail (na jednej szynie ułożone są wtryski). Dzięki temu rozwiązaniu zwiększyła się kultura pracy silnika wysokoprężnego, dzięki temu jego praca jest niemalże tak efektywna jak praca silnika benzynowego. W potocznym słownictwie na silnik Diesla mówi się "klekot" przez to, jaki dźwięk wydają w trakcie trwania pracy. Silniki wysokoprężne używane są powszechnie w autobusach, jak i innych pojazdach użytkowych. Są one cięższe i droższe w produkcji od silników benzynowych o podobnej mocy, ale za to tańsze w eksploatacji.